Exotické rostliny

Zdeněk Černoch, Větřkovice u Vítkova

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

Dietní a zdravotní význam citrusových plodů

Email Tisk

bat12c5e7_citrusJe prokázáno, že citrusy mohou snížit riziko nebo preventivně působit na rozvoj několika onemocnění a metabolických poruch.

{mos_sb_discuss:22}

 

Kardiovaskulární onemocnění

Epidemiologické studie podporují silnou inverzní korelaci mezi spotřebou vitamínu C a rizikem kardiovaskulárního onemocnění. Avšak mechanismus, kterým uplatňuje vitamín C své příznivé působení není ještě zcela objasněn. Avšak máme potvrzené, že vysoké hladiny LDL-cholesterolu (“zlý cholesterol” ) jsou hlavním rizikovým faktorem vzniku srdečních onemocnění. Jedna z posledních studií poskytla definitivní důkaz, že spotřeba většího množství vitamínu C (500 mg/den), ve šťávě z čerstvě vymačkaných pomerančů, zabrání zvýšení oxidovaných částic LDL, dokonce i u jedinců s jídelníčkem s vysokým podílem tuků.

Mrtvice

Výzkum zabývající se spojením mezi dietou bohatou na ovoce a zeleninu a rizikem ischemické mrtvice přinesl závěry, že jedinci s nejnižším rizikem patřili do skupiny, která konzumovala nejvyšší množství citrusových plodů, stejně jako křížaté a zelené listové zeleniny a dalších plodů bohatých na vitamín C.
Tyto nálezy podporují tvrzení, že konzumace citrusových plodů je přínosná při snižování rizika ischemické mrtvice. Specifické složky obsažené v citrusech odpovědné za tyto účinky jsou: draslík, kyselina listová a vláknina. Také flavonoidy jsou považovány za složky, které se podílejí na snížení rizika ischemické mrtvice.
Nízký příjem kyseliny listové vede k jejím nízkým hladinám v plazmě a je spojen se zvýšením plazmatických hladin homocysteinu. Homocystein je aminokyselina, která, podobně jako cholesterol, oxiduje a uvolňuje „volné radikály”. V současnosti je pokládán za nezávislý marker rizika kardiovaskulárního onemocnění. Domníváme se, že homocystein patrně vede k poškození stěny krevních cév poškozením buněčné výstelky cév nebo možná vede k vazokonstrikci. Pokud jsou plazmatické hladiny homoscysteinu zvýšeny, stoupá riziko kardiovaskulárního onemocnění. Mezi vysokými hladinami homocysteinu v plazmě a příjmem potravy bohaté na kyselinu listovou je inverzní vztah. Zvýšený příjem potravy bohaté na obsah kyseliny listové, jako jsou například pomeranče nebo pomerančová šťávy, vede ke zvýšení hladiny kyseliny listové plazmě a naopak snižuje hladiny homocysteinu.

Rakovina

Vitamín C z ovocných a zeleninových zdrojů byl také tetován na buněčných kulturách (ve zvířecích i lidských studiích) a byl prokázán jeho přímý vliv na rozvoj zhoubného bujení (rakoviny).Ve studii prováděné v letech 1992 až 1997, bylo shledáno, že vznik rakoviny dutiny ústní a jícnu byl zvýšený, pokud se zvýšil příjem vajec, masa a masných výrobků. Naopak výskyt rakoviny dutiny ústní a jícnu byl nižší u jedinců konzumujících mléčné výrobky, ryby, citrusové plody a zeleninu. Přidání ovoce nebo zeleniny do každodenní potravy by mohlo snížit riziko vzniku rakoviny dutiny ústní a jícnu přibližně o 50%.Jiný výzkum provedený ve stejném období sledoval vztah mezi dietními faktory a kolorektálním karcinomem. V této studii bylo významné snížení výskytu kolorektálního karcinomu spojeno se zvýšeným příjmem citrusových plodů.
Další studie sledující protinádorový účinek citrusových plodů testoval účinek výtažku z kůry a semen citrusů na časném antigenu viru Epstein-Barrové (EBV-EA). Inhibice virové akce je považována za efektivní marker při odhadování protinádorové aktivity. Studovaná citrusová kůra a semena vykazovaly vysokou kapacitu inhibice virové akce, přičemž některé výtažky byly prokazatelně vysoce účinné již v nízkých dávkách. Výtažek byl 100% účinný v koncentracích 100 mg/ml a z 60-70% účinný v koncentraci 10 mg/ml.

Anémie

Vitamín C může zvyšovat vstřebávání železa z živočišných zdrojů (železo vázané v hemu) na dvoj- až čtyřnásobek. Dostupnost železa z nehemových zdrojů (rostliny) je mnohem nižší a jedinci s nízkým příjmem masa jsou nejvíce ohroženi deficitem železa, který posléze vede mimo jiné k anémii.
Anémie představuje jeden z nejběžnějších zdravotních problémů na celém světě a

může být odpovědná za zhoršený růst dětí, postižení psychomotorického vývoje, poruchy fyzické i psychické činnosti. Příjem citrusových plodů bohatých na vitamín C může podpořit vstřebávání železa ze zažívacího traktu a tudíž poněkud snížit riziko rozvoje anémie a jejích škodlivých vlivů.

Katarakta

Oxidační poškození oční čočky hraje zřejmě ústřední úlohu v etiologii katarakty ve stáří. Máme důkazy, že dostatečný příjem vitamínu C ve stravě z dlouhodobého hlediska snižuje riziko rozvoje katarakty. V současnosti je kladen větší důraz na úlohu přirozených antioxidantů ve stravě a jejich roli v prevenci katarakty. Epidemiologické důkazy ukazují, že jedinci s vysokými plazmatickými koncentracemi vitamínu C a karotenoidů, a jedinci přijímající vysoké množství těchto antioxidantů ve své stravě, vykazují nižší riziko rozvoje katarakty na rozdíl od těch, kteří jich konzumují málo. Avšak je zapotřebí provést další dlouhodobé studie k přesnému určení úlohy citrusových plodů při prevenci katarakty.

Nové směry výzkumu citrusů

Metabolismus kostí a osteoporóza
Vliv diety na hustotu kostní hmoty představuje rozsáhlé pole pro výzkum. Konzumace skupiny specifických potravin po dlouhou dobu může být zásadní pro zdravé kosti patrně díky vlivům složené stravy na acidobazickou rovnováhu v organismu. Spotřeba vitamínu C je spojována s množství minerálům zastoupených v kostní hmotě, ale v současnosti nejsou dostupná dostatečné údaje, abychom mohli učinit definitivní závěry. Zbývá ještě mnoho práce než budou objasněny cesty, kterými složky citrusových plodů vstupují do reakce s kostní tkání.

Ledvinné kameny

Ledvinné kameny jsou krystalické útvary vzniklé z nadbytku solí v moči. Nejběžnější typ ledvinných kamenů je ze solí vápníku. Kámen postupně dosahuje velikosti, která zabrání dalšímu průchodu močových ústrojím. Příznaky ledvinných kamenů zahrnují prudké bolesti v zádech, krev v moči a horečku. Ledvinné kameny jsou 3-4krát běžnější u mužů než u žen. U některých jedinců byl nalezen sklon k tvorbě ledvinných kamenů ve spojení s nízkou hladinou citrátu v moči. Jestliže je tomu skutečně tak, pak u těchto lidí by příjem citrusových plodů nebo šťávy z nich mohl působit preventivně proti vzniku ledvinných kamenů zvýšením hladin citrátu v moči. V této oblasti je však nutný další výzkum, přesto můžeme pacientům s tvorbou určitého typu ledvinných kamenů doporučit zvýšený příjem citrusových plodů.

Kognitivní funkce

Vysoké hladiny homocysteinu mají vztah ke sníženým poznávacím funkcím u dospělých. Dospělí, kteří konzumují značné množství ovoce a zeleniny a díky tomu mají vysoký příjem vitamínu C a kyseliny listové, dosahují v poznávacích testech větších úspěchů.
Vyvážená dieta, která zahrnuje i příjem několika porcí ovoce a zeleniny denně, je tedy spojena s lepší poznávacími funkce u dospělých. Ale abychom plně porozuměli vlivu dlouhodobého příjmu citrusových plodů na tyto funkce, budou zapotřebí další studie.

Astma

Studie ukázaly, že dieta s nízkým obsahem vitamínu C může představovat rizikový faktor při rozvoji astmatu. Vitamín C je považován za převládající antioxidant v plicním surfaktantu (vrstvička speciální substance, která pomáhá udržet plicní sklípky rozepjaté), v němž může působit proti potenciálně škodlivým oxidačním činitelům. Zatím je ještě nejasné, zda vitamín C a příjem citrusových plodů mohou zpomalit nástup či vývoj astmatu, ale předběžné důkazy tuto hypotézu podporují.

Závěr

Konzumace citrusových plodů má jednoznačný a specifický zdravotní benefit v mnoha populačních skupinách. Populační skupiny, které mají největší benefit z vysoké příjmu citrusů jsou:

  • Kuřáci
  • Alkoholici
  • Pacienti s těžkými popáleninami, zlomeninami, horečkou, pooperačními infekcemi
  • Pacienti v kritickém stavu
  • Pacienti se sníženou imunitou
  • Děti
  • Staří lidé

Citrusové plody mají četné zdravotní přínosy. Představují dobrý zdroj dostupných sacharidů, obsahují významné množství dietní vlákniny a jsou vynikajícím zdrojem vitamínů a minerálů. Konzumace citrusů je výhodná u lidí, kteří jsou vysoce ohroženi nedostatečnou dietou a také může být přínosná pro ty, kteří se rádi přejídají a trpí obezitou, dále také u chronických onemocněních se vztahem k výživě jako jsou například cukrovka a srdeční onemocnění. Citrusy jsou například ideální složkou diety s nízkým obsahem tuků nebo sodíku.


Mnoho dietetiků a zdravotnických odborníků učí o propojení diety a zdraví, z čehož vyplývá význam konzumace vyvážené a pestré stravy.

Během několika posledních let je kladen důraz na zvýšený příjem ovoce a zeleniny pro celou skladbu populace včetně malých dětí, adolescentů, dospělých i starých lidí. Citrusové plody by měly být součástí dobře vyvážené zdravé stravy. Nejenom, že poskytují esenciální nutriční faktory, ale také chrání organismus proti nemocem.